Rit 3: Petit Ballon

Na de zware rit van gisteren en het feit dat het de hele nacht heeft geregend ziet het er deze ochtend niet zo goed uit en vrezen we dat de rit naar de Petit Ballon niet zal kunnen doorgaan. We besluiten rustig te gaan ontbijten en overleggen met Martial hoe de situatie vandaag gaat worden. Tot onze grote verbazing zegt hij dat het seffens zal opklaren en het een mooie dag om te fietsen gaat worden! En ja hoor, als we na het ontbijt ons gaan omkleden in onze kamer zien we de hemel langzaam opklaren. Het weerbericht en de bergen, het blijft een speciale combinatie! Het is minder warm vandaag maar ideaal fietsweer dus om ook nog die andere bekende col, le Petit Ballon, te kunnen afvinken. We vertrekken in de tegengestelde richting van hoe we gisteren zijn toegekomen richting Longemer. Als we aan het meer de grote baan verlaten beginnen we aan de 1ste rustigere klim van de dag, nl. Col du Surceneux. We moeten even halt houden van een seingever omdat er een lokale wielerwedstrijd onze route passeert. Een heel raar concept want we merken dat alle leeftijdscategorieën door elkaar rijden. Na dit oponthoud vervolgen we onze weg via de Col de la Schlucht, hier zijn we gisteren ook gepasseerd maar toen niet veel van gemerkt, en blijven we op een mooi plateau verder fietsen naar de Col du Calvaire. Zo hebben we alweer 3 cols afgewerkt op één voormiddag!

Op weg naar de Col de la Schlucht

Op het plateau tussen Col de la Schlucht en Col du Calvaire

Na de Col du Calvaire beginnen we aan de zeer lange, technische afdaling richting Munster. De bochten volgen elkaar in snel tempo op maar je hebt een heel goed overzicht. Dit is één van de leukste afdalingen die ik tot nog toe heb gereden. Een klein 'knikje' onderweg blijkt nog de Col du Wettstein te zijn! In het dal laten we ons nog licht bergaf meevoeren tot in het centrum van Munster waar we op zoek gaan naar iets om te eten. Naast de kerk vinden we terug een Salon de thé en kunnen we op het zonnige terras bij Pâtisserie Willy genieten van een heerlijk broodje en als dessert natuurlijk een éclairke! We zijn juist op tijd toegekomen want net na ons komt er een grote groep Vlaamse fietsers toe die heel het etablissement inpalmen. Nu wij de nodige krachten hebben opgedaan kunnen we aan één van de zwaarste beklimmingen beginnen, nl. die van 10km vanuit Munster naar de Petit Ballon.

Profiel le Petit Ballon vanuit Munster

Het is een klein smal weggetje in het bos dat steil omhoog slingert. Veel verkeer heb je er dus niet maar het kost toch wel wat moeite om heelhuids boven te geraken. Maar we hebben het gehaald en mogen best fier zijn op onszelf. Ook de uitzichten zijn hier weer redelijk indrukwekkend!

Duimpje omhoog voor deze prestatie!

Indrukwekkend uitzicht op le Petit Ballon

Aan de andere kant van le Petit Ballon dalen we een zeer gevaarlijke afdaling af, omdat er nogal wat bochten insteken en het ook nog eens een vrij smalle baan is. Als we beneden in Sondernach komen mogen we onmiddellijk na deze afdaling beginnen te klimmen naar de Col du Platzerwasel. Geen simpel ding. Zelfs een 'rotding' volgens een Nederlands koppel dat ons vergezeld tijdens deze zware onderneming. Na de Platzerwasel is de 'fun' nog niet voorbij en mogen we nog verder omhoog via le Breitfirst tot we, net zoals gisteren, terug op de Route des Crêtes komen. Gelukkig is het weer nu iets fijner als gisteren en hebben we dan ook een fantastisch mooi uitzicht over de Vogezen! Na deze zware inspanning gaan we toch nog even op zoek naar iets om te eten en drinken. Uiteindelijk genieten we weeral van een lekkere kom soep in Ferme-Auberge Hahnenbrunnen met een MEGA uitzicht!

A window with a view!

Nadat onze batterijen weer een beetje zijn opgeladen vervolgen we onze weg verder over de Route des Crêtes. Maar we gaan nu niet zoals gisteren tot aan de afdaling richting Longemer maar slagen vlugger af via de Col des Feignes. Zo komen we terecht in een mooie vallei richting La Bresse en nemen we halverwege een klein zijweggetje terug richting de Col de Grosse Pierre. Hier misrekenen we ons toch volledig omdat het nog een behoorlijk lastig stuk is dat constant op en af gaat. Maar hey de uitzichten, met de ondergaande zon al, worden er wel steeds mooier op!

Johan op het zijweggetje naar de Col de Grosse Pierre

De zon gaat langzaam onder na een lange dag in het zadel!

Met onze laatste krachten sleuren we onze moegetergde lijven over deze laatste col en krijgen we eindelijk na een ongelooflijk lange dag le lac du Gérardmer terug in het zicht. We dalen moe maar voldaan af naar het centrum en sluiten deze 3-daagse af met een rit van 122km lang en ruim 2800hm!