Rit 2: Bonhomme - Calvaire

Vandaag de 2de rit en normaal gezien ook de langste. Een reeks minder gekende beklimmingen misschien maar wel 8 in totaal! Niet allemaal even zwaar want sommigen zijn gewoon doorstekertjes van elkaar. Soit, we vertrekken terug noordwaarts, net zoals gisteren, maar rijden nu in Longemer verder door naar de eerste helling van de dag. Een totaal onbekende, Col du Surceneux, maar daarom niet minder mooi om te fietsen. Deze hebben we vorig jaar ook nog gedaan en is perfect om rustig in te rijden. Zo die eerste col kunnen we al afvinken maar spijtig genoeg niet met een foto wegens geen naambordje! We dalen af en nemen op een splitsing de linkse baan waar we een hele tijd zachtjes bergaf een mooie vallei doorrijden. Als we na 20km al in Fraize aankomen moeten we even een lokale omleiding volgen omdat er de plaatselijke markt volop bezig is. Hierna zijn we al aan de tweede col van de dag, Col de Mandray, gelukkig nu wel met naambordje!

We zetten hierna terug een lange en langzame afdaling in. Maar krijgen daarna wel een kortere en steilere klim voorgeschoteld. En zo staan we deze voormiddag al na iets meer dan 40km op de top van onze 3de col vandaag, Col de Sainte-Marie. Even afvinken met een foto, natuurlijk!

Na de afdaling van deze col zitten we ongeveer in de helft van onze rit en is het intussen ook al bijna middag. Dus besluiten we hier in Sainte-Marie-aux-Mines, het verste dorpje tijdens onze tocht, iets te gaan eten. We stoppen voor een Pâtissier maar mogen niet meer binnen en krijgen dus ook niets meer te eten. Spijtig, maar gelukkig is er vlak naast nog een klein restaurantje waar we wel iets mogen bestellen. We kunnen zelfs op het terras in het zonnetje plaatsnemen en genieten er van een lekkere croque madame. Heerlijk, maar ook redelijk zwaar. Hopelijk gaat die seffens niet te veel last bezorgen! Soit, na deze lekkere maaltijd kunnen we beginnen aan onze terugweg. Eerst een lang stuk al redelijk bergop door een mooie vallei. Daarna slingert de weg tegen de bergflank steiler omhoog. En zo komen we net boven de 900m op de Col des Bagenelles.

Lange vallei voorafgaand aan de klim

Col des Bagenelles 903m hoog

We steken nog verder door omhoog. En na amper 2km zitten we ineens al voor het eerst boven de 1000m. Zo gaat dat hier snel vooruit met die verschillende cols. Snel even een foto van ons 3 voor het bordje van de Col du Pré de Raves.

Col du Pré de Raves net boven de 1000m

We blijven nu even op dezelfde hoogte rijden. Hierna gaan we zelfs lichtjes afdalen. Hoe doe je dat? Afdalen naar een volgende col? Awel, in de Vogezen kan je dat omdat sommige cols zo dicht bij elkaar liggen. Fijn voor ons en zo kunnen we één van de bekendere cols op onze rit hier makkelijk afvinken, nl. de Col du Bonhomme.

De iets bekendere Col du Bonhomme

Vermits we nu terug onder de 1000m zitten mogen we weer langzaam beginnen te klimmen naar nog een volgende col. En zo zitten we al aan de 7de col van deze dag. De Col du Calvaire, met 1144m, is ook de hoogste col op onze rit.

Col du Calvaire, 1144m hoog

Hierna blijven we gedurende een lange periode op een plateau op dezelfde hoogte fietsen. We komen bijna aan de laatste col van de dag. Maar omdat dit een druk punt is waar verschillende wegen op samen komen vergeten we toch wel een foto te nemen zeker! Anyway, voor de stats, het was de Col de la Schlucht. Na een lange dag in het zadel kunnen we eindelijk aan de laatste afdaling beginnen. Een mooie afdaling langs het meer van Longemer waar we terug op dezelfde baan komen van deze ochtend richting Gérardmer. Deze lange rit van 103km sluiten we af met bijna 2300hm. En het weer was perfect vandaag, volop zon maar niet te warm.