Hiking tocht: Punta Milà

Vandaag is het al zondag en is de eerste week voorbij gevlogen! Normaal ook terug een rustdag maar daar beslist Ayko anders over. Hij wil graag eens gaan 'wandelen' op de grote berg die uitdagend vlak voor ons ligt aan de ingang van het natuurpark. Met de fiets geraak je daar nooit op, alhoewel ik dat in het verleden toch al eens geprobeerd heb! Dus doen we voor één keer onze beste wandelschoenen aan en vertrekken we vol goede moed naar de ingang van het natuurpark. Nu volgen we natuurlijk niet het asfaltbaantje naar de camping maar gaan onmiddellijk het bos in waar het al redelijk steil omhoog loopt. En zo gaat het hier de eerste km stevig omhoog die berg op tot dat we uit het bos boven de bomen uitkomen. Als we achter ons kijken hebben we een fantastisch mooi uitzicht over de huisjes van onze 'Beverly Hills' wijk!

Onze 'Beverly Hills' wijk!

Ik had zelf op voorhand eens gekeken tot waar we eventueel nog verder door konden wandelen als we met deze helling klaar waren. En als Ayko dat zag zitten natuurlijk? En zo zetten we dus dapper onze tocht verder het natuurpark in langs een lang recht pad midden in een bos. Na exact 2,5km stappen komen we op een splitsing en gaan we linksaf richting de kust. Daar zouden we dan, als alles goed gaat tenminste, op Punta Milà moeten uitkomen. Een mooi uitkijkpunt over de Middelandse Zee, de onderliggende rotsen en de baai van Cala Montgó. En gelukkig klopt mijn berekening getuigen deze foto's.

Grotten in de rotsen onder ons

Ayko klautert in de bomen

Cala Montgó in de verte

Nu moeten we beslissen, ofwel via dezelfde weg door het park terug gaan ofwel helemaal de kust afgaan langs de rotsen. Dit is niet echt langer qua afstand maar is wel uitdagender wegens constant omhoog en omlaag klauteren. We vragen aan een Spaans koppel of het te doen is en zij zeggen van wel dus besluiten we hun maar te volgen. Ayko vindt het in ieder geval fantastisch ondanks dat er in het begin redelijk zware stukken in zitten. Gelukkig is het op de meeste plaatsen goed aangegeven hoe je de juiste 'weg' moet volgen. De uitzichten hier over de rotsen en de baai zijn in ieder geval wel spectaculairder dan in het bos daarstraks.

Torre de Montgó

Dicht bij het water

Na een tijdje vlakt het parcours gelukkig wat af en is het iets makkelijker stappen. We komen ook terug dichter bij de bewoonde wereld. Na anderhalf uur stappen zijn we dan eindelijk bij het strand van Cala Montgó. Het is intussen al enorm warm geworden en onze drankvoorraad begint stilletjesaan op te geraken.

Het strand komt steeds dichter bij

Het glasheldere water ook!

Kleine plezierbootjes in de baai

De laatste loodjes wegen nog het zwaarste want we moeten van zeeniveau terug naar omhoog de hellingen op waar ons huisje ligt. Na deze laatste lastige kilometer komen we dan eindelijk rond de middag terug toe en springen meteen in ons lekker verkoelend zwembad! Deze hiking tocht is goed voor bijna 7,5km met ook nog eens 220hm. Niet slecht gedaan!