MTB 2: Muntanya Gran

Na gisteren mijn eerste ritje met de koersfiets gereden te hebben ga ik vandaag terug met Ayko met de MTB op pad. Ik had hem op voorhand gezegd dat als we een echte offroad MTB tocht gaan maken we vroeg uit de veren moeten want anders wordt het al snel te warm. En dus zitten we al om kwart na 8 's morgens vroeg op onze fiets voor zijn vuurdoop om met de MTB de bergen in te trekken. We zijn eens benieuwd of hij dit tot een goed einde kan brengen? We rijden terug via de camping langs het asfaltbaantje het park in. Het voordeel hiervan is dat je zo op een makkelijke manier al wat hoogte wint vooraleer je echt in het offroad gedeelte van het park komt.

Hij ziet het nog volledig zitten!

En zo komen we na 3km fietsen aan het einde van de asfaltweg en mogen we offroad verder het park in. Het Parc Natural del Montgrí dus! Het gaat nu nog gedurende 1,5km stevig bergop op onverharde maar brede wegen tot we op 150m hoogte al zitten. We slaan rechtsaf waar we even een heel steil knikje over moeten. Hier moet Ayko toch even van de fiets omdat hij zijn versnelling niet meer rond krijgt. Duidelijk het moment om even te rusten.

Even uitpuffen geblazen!

Na deze rustpauze mogen we gelukkig een stukje bergaf. En blijven daarna even op dezelfde hoogte rijden. Gevolgd door 2 kleine trapjes lichtjes omhoog. Maar dit gaat zonder problemen. En zo komen we op het punt waar het vandaag allemaal om te doen is, nl. de Muntanya Gran. Hier zijn we al dicht bij de 'top' met het kasteel. Ayko is best wel onder de indruk dat hij tot hier geraakt is zonder al te veel moeite. We stoppen dan ook even om iets te eten en drinken, van het uitzicht te genieten en natuurlijk een paar foto's te nemen.

Castell de Montgrí in Ayko zijn hand!

Ayko denkt het zijne ervan

Vader-zoon momentje!

Uitzicht over de vallei

Nu we terug voldoende energie hebben bijgetankt kunnen we onze weg verderzetten. Ten eerste met een steile en zeer technische afdaling. Ik rij voorop en leg duidelijk aan Ayko uit om tijdig te remmen en niet met volle snelheid naar beneden te storten. Alles loopt echter zeer goed en zo komen we veilig en wel terug beneden aan de andere kant van het park. Hier volgen we een lang vlak stuk door een bos. Aan de volgende splitsing gaan we weer rechtsaf en rijden over een zandbaantje tussen weilanden. En zo kom ik eindelijk aan mijn 'Hay Surfing' foto!

Hay Surfing!

Ayko met een 'Fortnite' dansje!

Hierna rijden we rustig verder en mogen we terug rechtsaf zodat we bijna helemaal 'rond' zijn. Nog een klein knikje terug omhoog en zo komen we aan de achterkant van L'Escala. We blijven nog een zandwegje tussen de huizen en het bos volgen. Zelfs een klein stuk door de duinen. En zo arriveren we terug aan ons huisje na een rit van 14km met bijna 400hm. Niet slecht gedaan Ayko. Een dikke proficiat!