Rit 1: 'Kleine' tour vanuit Buhl

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, we zitten nog wel degelijk in de Vogezen maar aan de Oostkant, dus dicht tegen de Duitse grens! En dat merk je vooral aan de namen van de dorpjes en zelfs de beklimmingen. Tijdens dit eerste lokale verkenningsritje mogen we al meteen 4 beklimmingen trotseren. Kwestie van de benen al eens goed wakker te schudden voor de komende 2 dagen. Het is vandaag een beetje een raar weertje. Het is wel warm maar de zon is nauwelijks te zien. Gelukkig geven ze geen regen op.

We vertrekken uit ons hotel met een fijne afdaling richting het centrum van Buhl en Guebwiller. Na dit iets drukkere stuk gaan we meteen noordwaarts via Soultzmatt richting Pfaffenheim. Van duitstalige benamingen gesproken! We rijden over rustige wegjes langs de flanken van de bergen tussen de wijnranken door. Een heel mooi en rustig stuk is dit.

Ow ja, mijn nieuw machine!

En samen met mijne ‘fiets’broer!

Alhoewel we hier op deze flanken al een ferm muurtje hebben moeten overklauteren zijn we nog niet aan onze eerste echte beklimming toegekomen. Hiervoor moeten we even de rondrit verlaten en een vies steil stukje recht tegen de bergflank omhoog. De Montée du Schauenberg naar één of ander klooster dat uitkijkt over de vallei richting Duits grondgebied. Gelukkig niet lang, amper 1,5km, maar wel aan een gemiddelde boven de 8% met stukken tot 12%. Redelijk stevig dus.

Profiel Montée du Schauenberg

Aan de ingang van het domein Notre-Dame du Schauenberg

Onze fietsen tegen de glazen wand met daarachter een mooi uitzicht

Vermits het een dood einde is moeten we via hetzelfde steil weggetje terug naar beneden. Gelukkig zijn er geen scherpe bochten en heeft mijne nieuwe velo schijfremmen! Whoehoe! Zo komen we zonder problemen terug op onze rondrit en kunnen we onze weg verder zetten noordwaarts richting Gueberschwihr. Hier rijden we precies echt door een middeleeuws dorpje zelfs over een kasseibaantje. Na dit dorpje slaan we linksaf en kunnen we aan de tweede beklimming beginnen. De Côte de Gueberschwihr is al iets langer, 3,5km, met weeral een strak profiel van net geen 8% gemiddeld. Spijtig genoeg staat er geen naambordje op de top.

Profiel Côte de Gueberschwihr

Gelukkig volgt er hierna een mooie lange afdaling waarbij we onze terugweg inzetten. We passeren Osenbach en Wintzfelden en komen op een splitsing. Hier slaan we rechtsaf om de 3de beklimming van de dag aan te vatten. Deze gaat naar de Col de Bannstein over 4km maar gelukkig een gematigder profiel van amper 4,5% gemiddeld met max 6%. Onderweg tijdens de beklimming stoppen we nog even aan een mooi kerkhof, Cimetière Militaire Roumain Guerre 14/18, voor een foto. En ook op de top van deze col stoppen we voor een foto want gelukkig staat er hier wel een naambordje.

Profiel Col de Bannstein

Ingang van het militair kerkhof

Voor de statistieken!

Na deze beklimming volgt er een korte afdaling en komen we eigenlijk al in 'onze' vallei. Maar wij gaan niet linksaf richting het hotel maar rijden via Lautenbach naar het begin van de 4de en laatste col voor deze dag, de Col de Boenlesgrab. Dit blijkt nog de langste, steilste en hoogste van vandaag te zijn! Iets meer dan 5km lang aan een gemiddelde boven de 8% en tot op 865m hoogte. Dat is al iets andere kost hé!

Profiel Col de Boenlesgrab

Geen naambordje van de col zelf dus moeten we het zo maar oplossen!

Maar wel een mooi uitzicht

Vermits het hier ook weer een dood einde is, alhoewel, je kan over een gravel baan wel nog verder, keren wij terug via dezelfde weg naar beneden. Als we in de vallei komen dalen we verder af naar het centrum van Buhl. Iets ervoor slaan we rechtsaf en mogen we nog een klein beetje bergop klauteren naar ons hotel toe. En zo kunnen we dit 1ste 'kleine' ritje hier afsluiten met 63km op de teller en al een stevige 1568hm! Niet slecht.