Rit 2: Grand Ballon

Onze 2de rit dit jaar gaat naar de Grand Ballon. Deze hebben we 2 jaar geleden ook al eens aangedaan. Toen wel van een andere kant en in erbarmelijke weersomstandigheden. Vandaag niets van dat. Het zonnetje is overvloedig van de partij maar toch ook nog vele wolken die boven de bergtoppen hangen. Nu regen geven ze normaal gezien niet dus vertrekken we vol goede moed. Terug het centrum van Buhl en Guebwiller door, net als gisteren, maar gaan daarna zuidwaarts richting Cernay. Hier kunnen we nog een lang stuk door de vlakkere vallei rijden vooraleer we aan de voet van de beklimming komen.

Door de vlakkere vallei maar de bergen zijn nooit veraf

Johan en ik nog lekker aan't cruisen

Na exact 15km zijn onze benen goed opgewarmd als we in Uffholtz rechtsaf gaan en aan de voet van deze lange beklimming staan. Van hieruit is de beklimming dik 21,5km lang, wel in't midden een stuk vlakker, maar verder constant tussen de 7% en de 9%. Hieronder nog even het profiel.

Profiel Grand Ballon

Het is al behoorlijk warm ondanks dat we het eerste gedeelte grotendeels onder de bomen vertoeven. Na 8km klimmen besluiten we even te stoppen. We gaan even de baan af door het bos en komen op een bijzonder mooi uitkijkpunt over de vallei. Deze foto's konden dan ook niet ontbreken.

Uitzicht over de vallei

Johan op de rots

Ikzelf op de rots

We hebben het eerste steile gedeelte al achter de rug en komen nu op een langer 'vlakker' stuk. De uitzichten worden vanaf nu ook mooier zonder enige belemmering van bomen. En alhoewel de wolken boven de bergtoppen in de verte aandikken, rijden wij voorlopig nog steeds onder een stralende zon. We stoppen even om iets te eten en drinken en van het mooie uitzicht te genieten.

Fiets even aan de kant, in de verte de top van de Grand Ballon

Hierna volgt er zelfs een lichte afdaling en zo komen we op een tussencol genaamd Col Amic. Natuurlijk kan ook hier een foto voor de statistieken niet ontbreken!

Col Amic, een tussencol richting Grand Ballon

En zo komen we op het laatste, steilste gedeelte van deze lange klim. Over bijna 7km klimmen we aan gemiddeld 8%. Dat is best nog knap lastig dus vooraleer we echt op de top zullen staan. Maar ook dit werken we zonder problemen af en daarmee staan we rond de middag boven op de hoogste col van de Vogezen, de Grand Ballon. Hier heerst er een gezellige drukte en moeten we zelfs even aanschuiven eer we een foto kunnen nemen van het naambordje. Wel nog goed gelachen met een aantal belgen die mijne nieuwe velo willen 'lenen' om mee op de foto te staan! En nog is de 'slapstick' niet gedaan wanneer er een jonge francaise in paniek ons komt toegereden. Ze is wanhopig op zoek naar haar 'mari' maar die pipo is blijkbaar gewoon na de top doorgereden zonder op haar te wachten. We leggen haar uit dat je  gewoon verder na de top kan afdalen en een beetje later zien we ze gelukkig terug verenigd worden. Maar dat zal wel met een serieuze franse 'collère' geweest zijn!

De top van de Grand Ballon al in het zicht

Normaal zouden we hier stoppen om iets te gaan eten maar omdat het te druk is besluiten we gewoon door te rijden. Na de Grand Ballon volgt dus een korte afdaling. En komen we via le Markstein op de Route des Crêtes. Hier blijven we gedurende 10km op een plateau rijden en passeren we achtereenvolgens nog le Breitfirst en Col du Platzerwasel. Deze laatste kennen we ook nog van 2 jaar geleden en is vanuit de andere richting echt een 'rot ding'.

Gelukkig mogen we dat 'rot ding' nu gewoon afdalen. En zo komen we via Sondernach en Metzeral in de vallei richting Munster. Vermits het ondertussen al dik 13u voorbij is gaan we op zoek naar iets geschikt om te eten. En zo komen we terecht in een kleine Salon de Thé in Muhlbach-sur-Munster genaamd Au Petit Schlitteur.

Salon de Thé, Au Petit Schlitteur, in Muhlbach-sur-Munster

Nadat we hier een lekker broodje en als dessert een eclair achter de kiezen hebben kunnen we aan het laatste gedeelte van deze lange rit beginnen. Eerst dalen we nog verder af en rijden nog helemaal door het centrum van Munster. Net voorbij Munster nemen we niet de te drukke hoofdbaan maar rijden we via een rustig en mooi fietspad richting Wihr-au-Val. Na 5km verlaten we deze en staan we aan de voet van de laatste 'kleinere' beklimming van deze rit, Col du Firstplan

Profiel Col du Firstplan

Zoals op het profiel te zien een klim van exact 7km lang. In het begin gedurende 2km aan een gematigd percentage maar daarna 5km constant 7%. En vermits het al een stuk in de namiddag is en het al behoorlijk warm is blijkt dit lastiger dan gedacht. Gelukkig rijden we grotendeels onder de bomen in de schaduw dus dat scheelt. Op de top van deze klim staat er ook een naambordje dus kan een foto natuurlijk niet ontbreken.

Col du Firstplan: check!

Er volgt nu een lange afdaling via Osenbach tot in Soultzmatt. Daarna rijden we een stuk door de wijngaarden in omgekeerde richting zoals onze eerste rit gisteren. We stoppen nog even in het centrum van Guebwiller om iets te drinken want onze drinkbussen zijn helemaal leeg na deze lange dag. Hierna nog even door het centrum van Buhl en volgt terug het laatste kleine stukje bergop naar ons hotel. Als we moe maar voldaan toekomen merk ik tot mijn grote spijt meteen iets op aan mijn wagen die op de 'veel' te kleine parking staat. Blijkbaar heeft er iemand achteraan tegen gezeten en is er een ferme deuk in.

Deuk achteraan rechts

Gelukkig is deze 'lieve' dame zo vriendelijk geweest haar gegevens achter te laten aan de receptie. Een geluk bij een ongeluk noemen ze zoiets zeker? Maar toch wel een domper na deze mooie, lange dag. Uiteindelijk sluiten we deze rit af van 104km met 2168hm!