Rit 2: Col de Sainte-Colombe + Col de Balagou + Col des Uclats + Col de Serrières

De 2de dag en meteen ook een 2de rit. Vandaag gaan we de bergen in en col-hunten! Hiervoor volg ik de fantastische website, CyclingCols! In totaal dus 4 cols! We zijn eens benieuwd. Ik vertrek noordwaarts en volg gedurende 2km het laatste deel van de rit van gisteren maar dan in omgekeerde richting natuurlijk. Als ik bijna in La Caunette ben sla ik rechtsaf en mag ik aan de eerste en meteen ook langste col van vandaag beginnen, de Col de Sainte-Colombe dus.

Profiel Col de Sainte-Colombe

Zoals te zien is op het profiel een klim van dik 14km met meer dan 500hm. Dat is al heel andere koek hé! Gelukkig vallen de stijgingspercentages goed mee en is er halverwege een vlakker stuk. In het begin van de klim even zoeken naar een goed ritme dat ik denk een lange tijd vol te houden. Uiteindelijk zal ik over heel de klim een gemiddelde van 16km/u halen. Daar kan ik best mee leven. Tijdens de klim probeer ik wel nog van de omgeving en het uitzicht te genieten. Af en toe ook eens een foto nemen natuurlijk op het vlakkere gedeelte dan toch!

Een herder met zijn geitjes

Hoe hoger je gaat hoe mooier het uitzicht!

Na dit vlakkere deel is het nog een goeie 4km klimmen en sta ik op de top van de Col de Sainte-Colombe na een klein uurtje fietsen. Natuurlijk even de nodige foto's nemen voor de statistieken, gelukkig staat er hier wel een naambordje, en ook iets eten en drinken.

Col de Sainte-Colombe: check!

Vlak hierna is er een splitsing en sla ik linksaf richting de 2de col, nl. Col de Balagou (volgens CyclingCols) maar in werkelijkheid Col de la Croix de Jubilé. Tenminste zo staat hier vermeld aan de splitsing in Sainte-Colombe! Met waarschuwingsbord of hij al dan niet open is zoals in het hooggebergte!

Col de Balagou of toch Col de la Croix de Jubilé, hij is in ieder geval OUVERT!

En zo kan ik eigenlijk eenvoudig doorsteken van de ene col naar de andere zonder al te veel moeite. Over een afstand van amper 3km van 634m hoog naar 723m, het hoogse punt vandaag, maar misschien wel het makkelijkste om te doen. En zo sta ik al sneller dan verwacht ook hier op de top maar spijtig genoeg geen naambordje en voor het uitzicht, wegens dicht bebost, moet je het ook al niet doen!

Geen naambordje en ook geen mooi uitzicht!

Dan maar vlug afdalen langs de andere kant. Een afdaling van een 4-tal km met een aantal bochten in dus toch de nodige voorzichtigheid inlassen. Ik kom dan terug op een splitsing waar ik even doorsteek naar de 3de col van de dag, Col des Uclats. Amper 1,5km vanaf deze splitsing dus eigenlijk geen echte beklimming te noemen. Ook hier weer geen naambordje maar wel een iets mooier uitzicht.

Ook geen naambordje maar wel een mooier uitzicht!

Hier rij ik niet verder door maar maak rechtsomkeer en daal langs dezelfde weg terug af tot ik op de splitsing van daarstraks uitkom. Nu neem ik de andere kant waarna ik vrij vlug terug mag beginnen klimmen naar de 4de col van vandaag, Col de Serrières. Een klim van ongeveer 5km van hieruit met gemiddelde stijgingspercentages tussen de 3 en 5%. Best te doen dus. Ik heb deze vorig jaar ook al gedaan in combinatie met de Col de Salettes maar nu kom ik van de andere kant. Ook hier nog even stoppen voor een aantal foto's.

4de col: Col de Serrières

Ik vervolg mijn weg nu over de top en kan aan een langere afdaling beginnen van ongeveer 5km tot in Ferrals-les-Montagnes. In dit dorpje moet ik even goed opletten om niet verkeerd te rijden want ik verlaat de 'hoofdbaan' om een klein straatje in te slaan. En mag onmiddellijk een korte maar steile beklimming aanvatten van amper 1km lang om 100hm te overwinnen. Dat wil dus zeggen constant 10%! Een redelijk pittig ding, zeker direct na een lange afdaling. Met harken en sleuren trek ik mij naar boven. Hierna volgt er gelukkig een langzamere afdaling om daarna terug zachtjes omhoog te gaan tot ik op een plateau kom welke ik ongeveer een 6-tal km blijf volgen. Hier heb je weer mooie uitzichten natuurlijk.

Uitzicht vanop het plateau in het begin

Uitzicht aan de andere kant

Een spierwit paard helemaal alleen op de wei

Na het plateau mag ik aan een afdaling beginnen van ook ongeveer 6km. Zo zal ik uiteindelijk aan de achterkant van Minerve uitkomen. Hier ben ik nog niet geweest. En zo krijg ik de kans om eens helemaal door het dorpje zelf te gaan. Ook komen hier 2 rivieren samen, Le Briant en La Cesse, in een indrukwekkende 'gorge'. Ik laat even een aantal foto's voor zich spreken.

Uitzicht over de indrukwekkende 'gorge'

Even de fiets aan de kant . . .

. . . voor een selfie!

De Pont Grand vanuit de andere kant bekeken

Eén van de smalle straatjes in Minerve

Als ik stapvoets helemaal door Minerve ben gesparteld steek ik de Pont Grand over en kom ik aan de overkant terug op meer bekend terrein voor mij. Vanaf hier volg ik dezelfde weg als gisteren langs La Caunette tot aan ons huisje in Aigne. Deze 2de rit is goed voor 63km en een stevige 1300hm!

RouteYou track van de rit Col de Sainte-Colombe + Col de Balagou + Col des Uclats + Col de Serrières