Rit 5: Saint-Chinian

Spijtig genoeg alweer de laatste rit hier. Deze keer wel in prachtig mooi weer. Het zonnetje is overvloedig van de partij. Alleen de wind zou nog wat minder mogen zijn. Maar allé, we klagen niet hoor! Ik ga voor deze laatste keer nog eens de bergen in. Een combinatie van mooie stukken die ik hier al gereden heb aangevuld met hopelijk leuke nieuwe stukken. We zijn eens benieuwd! Alhoewel de bergen in het noorden liggen ga ik eerst zuidwaarts terug dat klimmetje over, Col de Cas, waar ik gisteren heb gereden. Gewoon omdat ik het zo mooi vond, zeker daarna die lange afdaling door het natuurgebied. Als ik in Mailhac kom ga ik linksaf rechtstreeks richting Bize Minervois waar ik de eerste rit ben gepasseerd. Nu kom ik echter van de andere kant en rij dus een heel stuk in omgekeerde richting. Ik volg hier ook weer een heel stuk de rivier La Cesse met vele wijngaarden tussen de hoger gelegen bergen en rotsen.

Wijngaarden tussen de bergen

Ideale stopplaats

Vanaf nu begint het al stilletjes aan bergop te gaan. Ik kom op dezelfde baan als mijn eerste rit richting Villespassans waar ik een eerste helling mag bedwingen. Deze ken ik nog van die eerste rit en is niet al te lang en loopt geleidelijk omhoog. Wat ik toen nog niet gezien had valt mij nu echter op zijn de geschriften op het asfalt met aftelling tot de top!

Nog 100m en ik ben er!

Na Villespassans rij ik verder noordwaarts en kom ik op nieuwe wegen. Eerst een lang recht stuk licht dalend. Met net voor Saint-Chinian een klein knikje terug omhoog en daarna een stevige afdaling richting het centrum. Op dit stuk onderweg al genoeg mooie plaatjes kunnen maken.

Eén van de vele mooie plaatjes!

Mooie parkeerplaats voor mijn fiets

Een oude windmolen net voor Saint-Chinian

Stevige afdaling naar het centrum van Saint-Chinian

Als ik het vrij drukke centrum door ben, er was deze ochtend één of andere markt geweest, zoek ik verder mijn weg naar de langste beklimming van vandaag. Via Donnadieu, een klein bergdorpje, helemaal naar het hoogste punt vandaag op 520m hoogte. Een klim van ongeveer 8km naar La Louvière! Neen ik ben niet verkeerd gereden en sta gelukkig niet in het Belgische La Louvière! Het is dus een lange klim waar naarmate je hoger gaat de uitzichten steeds mooier worden. Ik begin zowaar serieus te zweten want het begin van deze klim ligt gesloten tussen dicht begroeide flanken waar de wind totaal geen kans heeft. Hierbij nog enkele foto's van onderweg tijdens de beklimming.

Afzien en genieten tegelijk!

Nog dichte begroeiing in het begin

Tussen de bomen door al meer uitzicht

Mooie haarspeldbochten op het einde van de klim

Het bewijs dat ik niet gelogen heb over La Louvière!

Na La Louvière steek ik door naar Coulouma, een dorpje waar ik mijn 3de rit ook al ben gepasseerd. Hierna volgt er een zeer lange en leuke afdaling met onderweg veel spectaculaire uitzichten. Hiervoor stop ik toch een paar keer om deze nog eens goed in mijn geheugen en op de gevoelige plaat vast te leggen.

Veel spectaculairder worden de uitzichten niet meer!

Halverwege de afdaling in Saint-Jean-de-Minervois besluit ik linksaf te gaan via La Roueyre. En zo kom ik op het wegje tussen hoge rotsen die een soort van 'gorge' gevoel geven. Deze had ik ook al eens aangedaan tijdens mijn 3de rit maar nu rij ik in omgekeerde richting. Enkele foto's moeten nu deze mooie setting nog eens goed vastleggen.

Rotsen komen al in het zicht

Ook nog door een bos

Een echt 'gorge' gevoel

Als afsluiter nog een indrukwekkende rots

Hierna is het via Agel en Aigues-Vives allemaal redelijk vlak terug tot in ons dorpje Aigne. Het besef komt er weer dat het ten einde loopt. Ik heb heel mooie ritten gedaan en nieuwe delen van deze mooie streek mogen ontdekken. Of we volgend jaar terug komen weet ik nog niet want het weer was deze keer iets te wisselvallig. We zien wel. Deze laatste rit is nog goed voor 65km en een dikke 900hm.

C'est fini!

RouteYou track van de rit Saint-Chinian