Rit 1: Pas de la Confession

Ok, we zijn eens benieuwd. Amper toegekomen, uit de auto en onmiddellijk de fiets op voor een eerste ritje hier. Het weer is nog fantastisch dus waarom niet eigenlijk. Een 'klein' ritje dus om de spieren op spanning te brengen voor de komende dagen. Natuurlijk als je hier, zelfs al is het klein, een lusje uittekent kom je al gauw aan een mooi aantal hoogtemeters.

We gaan starten met het klimmetje op de stuwdam net naast ons hotel. Zo komen we langs het mooie meer Lac du Verney te fietsen wat al meteen mooie beelden oplevert.

Lac du Verney

Halverwege het meer slaan we rechtsaf richting Oz en Oisans. Een kort stukje aan 10% hakt er al meteen stevig in! Daarna rijden we rechtdoor en laten Oz en Oisans even links liggen, die is nog misschien voor later. We rijden nu terug parallel langs het meer maar al duidelijk een pak hoger dan daarstraks. Gelukkig wat vlakker nu met zelfs een kleine afdaling erin.

Het meer al ver onder ons!

We komen aan een splitsing, houden 2x kort na mekaar links aan en mogen terug beginnen klimmen. We volgen de weg richting Villard-Reculas. De eerste kilometers volgen een 8-tal haarspeldbochten elkaar aan snel tempo op. Zo is het leuker klimmen dan gewoon rechttoe rechtaan omhoog. In de bochten kan je even van tempo veranderen en dat breekt het klimmen. Voorlopig hebben we nog weinig uitzicht wegens de dichte begroeiing. Maar van zodra we het dorpje naderen begint het mooie uitzicht zich te ontvouwen. We komen op een 'cliff road' en hebben een spectaculair uitzicht over de vallei onder ons. Hier moeten de nodige foto's genomen worden.

Op de 'cliff road'

Uitzicht over de vallei

We blijven nu een tijdje op deze weg op dezelfde hoogte fietsen terwijl we rustig onze ogen de kost kunnen geven. Maar moeten uiteindelijk nog een kort knikje omhoog en komen dan nog op een echte 'col', nl. Pas de la Confession. Dit wist ik niet op voorhand dat het nog met naambordje en al zou zijn. Leuk meegenomen en tof voor de statistieken! En het uitzicht is hier zowaar nog mooier.

Profiel Pas de la Confession

Hoe mooi is dit!

Vanop dit hoogste punt van deze rit, op dik 1540m hoogte, dalen we hierna lichtjes af en komen uiteindelijk in Huez (het dorpje zelf) uit. Dit ligt ongeveer een 500hm onder de top van Alpe d'Huez. Het is verleidelijk om nog tot daar te klimmen maar besluiten wijselijk om gewoon af te dalen tot helemaal beneden. Zo rijden we nog even door Le Bourg d'Oisans voor een klein beetje 'sightseeing'. We rijden terug richting Allemond via een nieuw fietspad langs de rivier La Romanche. Dit hebben ze nog maar de laatste jaren verhard en blijkt een leuke 'shortcut' te zijn voor de anders veel drukkere hoofdweg die je normaal zou moeten nemen. En zo komen we uiteindelijk na een dikke 2u fietsen terug aan in ons hotel. We hebben net geen 40km gedaan maar wel met een stevige 900hm. Niet slecht als eerste inrijritje!