Rit 2: Croix de Fer + Glandon

Na het kleine ritje van gisteren en een goede nachtrust kunnen we vandaag aan het echte werk beginnen. Ik weet niet meer precies wie of hoe we tot deze beslissing zijn gekomen om deze rit al op dag 2 te doen maar dat het vandaag een serieuze onderneming gaat worden is wel duidelijk. Een monsterrit over 2 reuze cols, Col de la Croix de Fer en Col du Glandon, zoiets hebben we nog nooit eerder gedaan. Gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind vandaag want het ziet er weer fantastisch uit. Dus vertrekken we weer zoals gisteren vol goede moed langs het meer Lac du Verney. Nu rijden we helemaal het meer voorbij en begint het achteraan het meer aan een splitsing al onmiddellijk serieus te stijgen. Gelukkig zien we op tijd via onze gps dat we een verkeerde afslag hebben genomen, nl. die naar de beklimming van Col du Sabot! Die staat vandaag duidelijk niet op het programma, die is hopelijk nog voor een andere keer. We dalen terug af en zetten nu onze weg wel correct verder. De eerste beklimming van de dag is dus Col de la Croix de Fer. Een monster van meer dan 24km lang die net boven de 2000m hoogte uitkomt.

 

Profiel Col de la Croix de Fer

 

Het eerste gedeelte gaat gestaag omhoog met weinig mooie zichten. Dan krijgen we 2 steile kilometers voor de wielen aan dik 10% gemiddeld. We hebben tot nu toe nog geen enkele haarspeldbocht tegengekomen. Maar dan wanneer het wat afvlakt dienen zich de eerste bochten zich aan maar wel in een afdaling dan nog. Dus aan een deel van de reeds overwonnen hoogtemeters kunnen we opnieuw beginnen. Gelukkig opent het landschap zich nu meer en krijgen we een mooie vallei te zien waar we doorfietsen. En na een paar bochten krijgen we zicht op een dam met daar achter een fantastisch mooi en groot meer, Lac de Grand Maison! Omdat we hier volledig langs fietsen is het nogal moeilijk om dit mooi in één foto vast te leggen. 

 

Eén van de weinige mooie haarspeldbochten

 

Een klein stukje van Lac de Grand Maison

 

Na dit vlakkere stuk met zelfs nog weer een kleine afdaling in mogen we terug beginnen klimmen. De laatste lastige kilometers naar de top die nu steeds dichter bij komt. We komen nog eerst aan een splitsing waar je moet kiezen tussen de Glandon en Croix de Fer. Wij kiezen voor nu de Croix de Fer. En staan na exact 3u fietsen op de top. Hier even genieten van het mooie uitzicht en de nodige foto's nemen. 

 

Net op de top toegekomen

 

Uitzicht over de top, daar moeten we nog naartoe!

 

We hadden het ons nu eigenlijk heel makkelijk kunnen maken. Gewoon 3km terug afdalen naar de splitsing met de Glandon en daar een 500m verder ligt de top van de Glandon. Maar neen, zo zijn we niet, we gaan dus achter de Croix de Fer helemaal afdalen naar Saint-Jean-de-Maurienne. Een redelijk technische afdaling met het betere bochtenwerk. Eens zien of we nog iets kunnen erkennen van dat stadje, daar waar het allemaal 3 jaar geleden begonnen is. Toen vroegtijdig naar huis moeten gaan wegens het slechte weer. Nu niets van dat, gelukkig maar. Het is ondertussen al middag en onze magen beginnen van zich te laten horen. Tijd om de nodige brandstof te tanken. We zoeken in het drukke centrum naar een geschikt adresje om ons energiepeil op te krikken. We belanden uiteindelijk na lang zoeken bij Bar du Commerce waar we een paar goeie pannenkoeken verwerken en deze met de nodige frisdrank wegspoelen. Zo dat heeft gesmaakt. Nu nog even langs het supermarktje om een paar flessen water. En zo kunnen we met nieuwe fris gevulde drinkbussen beginnen aan dat ander bergske, Col du Glandon!

 

Profiel Col du Glandon

 

Weer bijna 20km lang en nu tot net onder de 2000m hoogte. Omdat het al een stuk in de namiddag is en de zon pal in het zenit staat geen makkelijke opgave. Al zeker niet omdat die hoogtemeters van de Croix de Fer al in de benen zitten. Bon we beginnen er toch vol goede moed aan. Eerst nog een aantal kilometers vlak inrijden langs het water richting Saint-Étienne-de-Cuines waar de voet ligt van deze beklimming. De eerste kilometers weer gematigd rechtdoor naar boven zonder al te veel bochten. Halverwege, na ongeveer een uurtje klimmen, komen we in een dorpje waar het gelukkig terug wat vlakker loopt. Mijn drinkbussen beginnen al stilletjes aan terug op te geraken maar waarschijnlijk mede door corona geen enkel winkeltje of restaurantje dat nog open is. Dat wordt een lastig tweede gedeelte. 

 

De weg naar de top is 'up'.

 

Ook gaan in dit 2de gedeelte de stijgingspercentages weer ferm de hoogte in. Ik begin echt door mijn laatste krachten heen te geraken. Moet meermaals stoppen en zelfs enkele keren mij echt aan de kant zetten een klein beetje beschutting zoekend in de weinige schaduw die er te vinden is. Beide drinkbussen zijn nu echt zo goed als leeg, heb zelfs geen energierepen meer over en moet er ene lenen van Johan. De percentages gaan in de laatste bochten niet meer onder de 10% maar uiteindelijk bereik ik toch nog de top maar hoe weet ik eigenlijk niet. Gelukkig is er een klein barakske waar ze wat snoepgoed en drinken verkopen. Nog nooit zo blij geweest met ne Snickers en ne Cola! Gelukkig gaat het bij mij allemaal zoetjes binnen, Johan zijn lichaam neemt echter niets meer op. Dat belooft seffens voor de afdaling. Maar eerst toch maar zien dat we die foto's kunnen nemen voor de statistieken. Check!

 

We hebben het gehaald maar weten nog altijd niet hoe!

 

Nu nog alleen maar de afdaling van de Croix de Fer van deze ochtend en we zouden normaal gezien zonder problemen heelhuids terug in Allemond moeten geraken. Wat we haast bijna vergeten waren is dat we deze ochtend tijdens de beklimming van de Croix de Fer 2 afdalingen hadden. Die moeten we nu na lange stukken afdalen weer zien over te geraken. En die deden pijn, enorm véél pijn! Maar ook dit kunnen we nog tot een goed einde brengen en zo komt het meer aan ons hotel terug in zicht. Ik heb natuurlijk nog weer een extra verrassing in petto om niet de gewone weg van daarstraks te volgen. In plaats daarvan rijden we achter het meer door en blijven zo hoog boven ons hotel op een wegske dat door het oude dorpje zelf gaat. Mooi dat wel maar aan het einde moeten we nog een zotte, steile afdaling doen om tot op het niveau van ons hotel te geraken. Maar we hebben het gehaald na een heel lange dag in het zadel. We zijn in totaal met alle stops 10u onderweg geweest, waarvan 7,5u effectief gefietst. We hebben in totaal 117km afgelegd met een fenomenaal aantal hoogtemeters van rond de 3650hm. Episch staat er in de statistieken van Strava bij vermeld! En wie ben ik om dat tegen te spreken. Volledig choco heb ik er bij vermeld. Dit is het zwaarste wat ik tot nog toe ooit op een fiets heb gedaan. Slaapwel en misschien tot morgen?

 


RouteYou track van de rit naar Croix de Fer en Glandon


Strava Activity - Rit 2 Allemond, Croix de Fer + Glandon: 117km


Maak jouw eigen website met JouwWeb