Rit 3: Alpe d'Huez + Poutran + Lac Besson

Hopelijk is iedereen een beetje bekomen van de zware rit van gisteren. Vandaag gaan we het wat rustiger houden. Gewoon even Alpe d'Huez op! Maar zoals je al in de titel kunt lezen blijft het daar niet bij! Straks meer daarover. Beginnen doen we door nu rechts uit ons hotel te vertrekken even de hoofdbaan op maar moeten al snel van onze normale weg afwijken wegens werkzaamheden. Na deze kleine maar leuke omleiding komen we terug op de hoofdbaan terecht. Als we Allemond uit zijn slaan we linksaf terug de weg langs de rivier richting Le Bourg d'Oisans. Want daar ligt natuurlijk de voet van de beklimming naar Alpe d'Huez

Wegje langs de rivier richting Le Bourg d'Oisans

Profiel Alpe d'Huez

Zoals je kan zien op het profiel een redelijk gelijk stijgingspercentage over de ganse klim van bijna 8% gemiddeld en net geen 14km lang. Dit is de beklimming zoals ze die doen in de Tour de France (TdF). Want je kan boven als je in het dorpje komt via verschillende wegen naar de finish lijn klimmen. Dus best dit op voorhand goed bestuderen want daar zijn in het verleden blijkbaar nogal wat mensen verkeerd in geweest. Ook waar die finish lijn ligt moet je goed op voorhand weten. Soit, wij beginnen er rustig aan ondanks dat we toch al een 10-tal km vlak hebben kunnen losrijden. Ook omdat de eerste kilometers het steilst zijn, zo rond de 10%. En omdat die rit van gisteren duidelijk nog voelbaar in de benen zit. Na een paar bochten vlakt het wat af en komen we in een goed klimritme. En worden de uitzichten ook weer mooier.

Mooi uitzicht met beneden Le Bourg d'Oisans

Johan al wat hoger op de beklimming

De beklimming zelf is niet veel spectaculairs. Gewoon een brede weg naar een populair skioord. Maar gelukkig nog niet te druk momenteel. En zo gaat het goed vooruit en bereiken we na een reeks haarspeldbochten kort na elkaar Eglise Saint-Ferréol. Deze ligt in bocht 7, beter gekend als de Hollandse bocht. Tijd om na 1,5u fietsen even halt te houden en iets te eten.

Johan rustig aan't eten met achter hem het kerkje van bocht 7

Na de nodige energie boost kunnen we aan het laatste gedeelte van de beklimming beginnen. We komen duidelijk in het drukkere stuk waar de grote skihotels potsierlijk uitkijken over de klim. Zoals daarstraks vermeld wou ik absoluut de officiële TdF beklimming doen. Maar hierdoor moeten we wel door enkele werkzaamheden slalommen en spijtig genoeg ook even van de fiets omdat een reuzekraan de weg bijna volledig versperd. Maar uiteindelijk bereiken we dan toch die fameuze finish lijn. Niet veel speciaals als je het mij vraagt maar toch maar wat foto's nemen.

Na deze korte intermezzo rijden we verder door. Want alhoewel bijna alle fietsers hier stoppen en rechtsomkeer maken kan je nog verder omhoog naar de eigenlijke echte col die hier nog ligt. Bijna niemand weet dit maar na wat opzoekwerk op het internet naar aanleiding van deze trip had ik gevonden dat de Col de Poutran best nog wel de moeite is.

Profiel Col de Poutran

Dus nog een kleine 3km verder doorfietsen en net niet tot op 2000m hoogte. Maar wat een contrast met het kitscherige skioord. Gewoon verder omhoog tussen de besneeuwde toppen waar alleen maar de locals komen fietsen. Geen al te best wegdek maar nog juist te doen met de koersfiets. Spijtig genoeg niet echt een naambordje van deze col. En nog is de extra pret niet voorbij want als je over de top gaat kan je nog naar de 2 bergmeertjes fietsen van Lac Besson. Veel mooier ga je niet vinden hier zo dicht bij Alpe d'Huez. En bijna niemand die dit kent! Ik laat de foto's voor zich spreken.

Lac Besson

Lac Noir

Ik zou hier nog uren kunnen vertoeven maar we moeten stilletjes aan de terugweg beginnen. Even nog enkele zotte mountainbikers de rotsen zien afdalen en wij kunnen er ook een beginnen. Gewoon langs dezelfde weg dat we naar hier zijn gekomen wegens een dood einde. Als we in Alpe d'Huez terug aankomen nemen we wel even een ander traject naar beneden. Als we dan terug op de gemeenschappelijke beklimming komen net boven het dorpje Huez zelf kiezen we opnieuw een andere route. Namelijk die van de eerste dag langs die 'cliff road' maar dan nu in omgekeerde richting. Het is intussen al bijna middag en willen nog ergens iets gaan eten of drinken maar in het eerste beste dorpje dat we tegen komen is er spijtig genoeg niets open. Dan maar verder afdalen naar het hotel waar we buiten op het terras nog kunnen genieten van het heerlijke pasta buffet. En zo zit dit kortere ritje erop na 54km met een mooie 1500hm. Tijd om wat te relaxen.

RouteYou track van de rit naar Alpe d'Huez, Col de Poutran en Lac Besson

Strava Activity - Rit 3 Allemond, Alpe d' Huez + Col de Poutran + Lac Besson: 54km