Rit 5: Giau

Vandaag alweer de voorlaatste dag hier. Het ziet er deze ochtend weer fantastisch weer uit, stralend blauwe lucht met van die witte donswolkjes. Weer ideaal fietsweer! We zijn eens benieuwd. Het hoofddoel van vandaag is de Passo Giau, één van de zwaardere beklimmingen hier in de buurt. Maar om daar te geraken moeten we terug die Colle Santa Lucia over (geen profiel van!) maar dan in de omgekeerde richting van gisteren. We vertrekken dus uit ons hotel naar rechts zoals we gisteren zijn toegekomen en rijden de afdaling tot op het plateau waar we gisteren op de terugweg nog op't laatste iets gedronken hebben. Als we aan de splitsing komen met rechtdoor de beklimming van de Falzarego (van dag 1) gaan wij nu rechtsaf en doen we dus die Colle Santa Lucia vanuit de andere kant. Een steil maar gelukkig korte klim waar we even halt houden om wat foto's te nemen en van het mooie uitzicht te genieten.

We zijn ondertussen al een dik uur onderweg en het is héél warm vandaag. Gelukkig volgt er nu een korte afdaling en komen we aan een splitsing waar direct deze beklimming van bijna 10km naar de top van de Passo Giau begint. In het begin slingert de weg langs een kabelend beekje nog in de schaduw van de bomen, gelukkig maar. Want het is onmiddellijk menens bij deze beklimming waar het piekt bij momenten tot boven de 11% maar ook nog eens over gans de lengte aan een gemiddelde van 9,5%! Gene zever dit, amai, echt stevige kost! Wel met het betere bochtenwerk (tornànte) die zoals het een goede Passo beaamt genummerd zijn. Naarmate we hoger komen ontvouwt het adembenemende decor zich meer en meer en na 1,5u klimmen (met de nodige tussenstops) bereiken we de top!

Na de nodige foto's besluiten we hierboven even iets te gaan drinken op het terras van Berghotel Passo Giau. We zien al wel dat het wolkendek sterk aandikt dus besluiten hier niet te lang te blijven hangen. Er volgt nog een super leuke, lange afdaling bijna tot in Pocol. Waar we onmiddellijk links moeten om aan de laatste beklimming van deze langere rondrit te beginnen. De andere kant van de Passo Falzarego. We twijfelen eerst nog wat we nu gaan doen want de lucht wordt donkerder en alles begint toe te trekken. Verder afdalen naar Pocol om daar eerst iets te eten of toch onmiddellijk verder klimmen in de hoop nog droog boven te geraken. Maar na amper 2km klimmen begint het al ferm te regenen. Gelukkig voor ons zijn we juist een restaurant genaamd Baita Rech gepasseerd dus besluiten terug te keren en daar te stoppen. In eerste instantie om gewoon iets te drinken en even te schuilen voor de 'bui'. Maar dat blijkt al snel vergeefse moeite want het begint echt te onweren en besluiten dan maar ook iets te eten. En als er na 2u nog steeds niet veel beterschap in het weer lijkt te komen zijn we zelfs genoodzaakt ons hotel te verwittigen. Zij kunnen voor ons een taxibusje regelen zodat we samen met onze fietsen veilig en wel terug in ons hotel geraken. Boven op de Passo Falzarego zag het er trouwens echt niet goed uit en de afdaling langs de andere kant nog minder. Gelukkig dat we niet waren doorgereden met onze fiets. Uiteindelijk hebben we de lus nog afgesloten (gps vergeten af te zetten?) in ons hotel met 74km in totaal en 2150hm. Eind goed, al goed!