Rit 1: Cime de la Bonette

Normaal gezien als je aan zo'n fietsweek in de bergen begint start je meestal als eerste ritje met iets kleiners om rustig in te rijden. Omdat ze het 2de deel van de week toch wat twijfelachtig weer voorspellen gaan wij het eens anders doen. Vandaag schitterend weer, geen wolkje te bespeuren deze ochtend. Dus gaan we maar eens zien dat we meteen de belangrijkste en ook nog eens de hoogste kunnen afvinken. Naar de Cime de la Bonette dus.

Rond 9u kunnen we vertrekken met een korte afdaling naar de hoofdbaan welke we links opdraaien richting Barcelonnette. Wij rijden niet het centrum zelf door maar volgen een alternatief wegje langs het water. Na 5km moeten we dan toch terug die grote baan op en blijven we die nog een 7-tal km volgen tot in Jausiers. Hier begint dan de lange beklimming naar de Cime de la Bonette. Een col naar het dak van de wereld: tot op 2802m hoogte geraken, over een afstand van 23km moeten we bijna 1600hm overwinnen.

Rustig aan beginnen dus want dit gaat een lange onderneming worden. Vooral een goed klimritme zoeken want een heel gelijkmatige qua stijgingspercentages, gemiddeld rond de 7 à 8%. Het eerste gedeelte nog heel veel groen en veel variatie in het landschap. Af en toe eens stoppen ook om wat op adem te komen (het is ondertussen al rond de 30°C), veel drinken en de nodige foto's nemen. En de vele Alpen-vliegjes proberen te bestrijden (vooral voor Johan dan).

Als we al dik 2u onderweg zijn en boven de 2000m hoogte uitkomen wordt het landschap helemaal anders, nog weinig tot geen begroeiing meer in een steeds desolater wordend landschap. We stoppen even aan een klein meertje om iets rustig te eten en drinken. Wat op adem komen om het laatste deel vol goede moed te kunnen aanvatten. De eindmeet lijkt in zicht maar we zijn er nog lang niet. Na een aantal bochten zien we dan eindelijk die fameuze top (Cime) in de verte opdoemen. Maar dat blijkt dan nog het lastigste stuk te zijn. Ook op deze hoogte krijgt de wind vrij spel, gelukkig valt deze vandaag redelijk goed mee. Zoals altijd op zo'n hoge top is het weer spijtig genoeg een drukte van jewelste. Nog nooit zoveel motards bij elkaar gezien. Het is bijna vechten om een foto te kunnen nemen van het naambordje of grafsteen op de top. Het uitzicht daarentegen is echt wel spectaculair. We zijn ondertussen bijna 4u onderweg geweest om hier te geraken. We laten de foto's even hun werk doen.

Het is ondertussen al 13u en een hongertje begint zich stilletjes aan te laten voelen. Daarstraks tijdens de beklimming zagen we een leuk restaurantje, Halte 2000, dus snel afdalen en daar dan even stoppen om iets te eten. Tenminste dat was het plan. Als we er toekomen zit het terras afgeladen vol, nog 1 tafeltje lijkt vrij te zijn maar spijtig genoeg blijkt het gereserveerd te zijn. Spijtig, want dit was een mooie stop met leuk uitzicht geweest. Dan maar verder afdalen tot in Jausiers aan de voet van de beklimming. Daar is er ook nog een kleine Snack Bar, La Sonnaille, maar staat ons minder aan om iets te blijven eten. En het terras is er ook al redelijk druk bevolkt. Dan rest er ons alleen maar om verder de terugweg te volgen tot in Barcelonnette. Daar op het pleintje kunnen we tenminste rustig op het terras van restaurant Les 7 Portes in de schaduw iets deftigs eten. En daarna nog een lekker ijsje en we kunnen ons na een eerste lange rit terug naar ons hotel begeven. Even de beentjes wat laten rusten aan ons zwembadje. Voor deze eerste rit zijn we bijna 7u onderweg geweest (waarvan 4u effectief gefietst) en hebben we 71km afgelegd met 1710hm. Niet slecht om mee te beginnen.

RouteYou track van de rit naar de Bonette