Rit 2: Serre-Ponçon, Blanche + Saint-Jean + Pontis

Lac de Serre-Ponçon

Nadat we gisteren de hoogste hier al hebben kunnen afvinken gaan we vandaag de langste rit hier afwerken. Alhoewel dat van bij het vertrek nog niet onmiddellijk de bedoeling is. Wel naar de verste bestemming, nl. Lac de Serre-Ponçon. We vertrekken achter ons hotel via een klein alternatief wegje vooraleer we op de grotere baan komen. Zo vroeg 's morgens valt het verkeer nog best wel mee en rijden we voornamelijk licht dalend tot we aan een splitsing komen, ofwel rechts verder afdalen tot aan de boorden van het meer. Of zoals wij nu beslissen om te klimmen tot aan het uitkijkpunt over het meer. Een kort klimmetje van 5km maar wel redelijk stevig. Even stoppen om wat foto's te nemen.

We blijven deze weg verder volgen komen opnieuw aan een splitsing waar we rechts aanhouden om dan een hele lange leuke afdaling te doen. En zo komen we aan de oversteek aan het begin van het meer langswaar we hier 2 dagen geleden met de auto zijn toegekomen. We besluiten ook hier even halt te houden om wat foto's te nemen en even iets te eten. We zijn ondertussen al bijna 2u onderweg en hebben al 40km afgelegd.

We keren terug van waar we gekomen waren en slagen rechtsaf over de brug om onze lus verder te zetten. Iets onbekends maar hopelijk moois staat ons te wachten met het volgende hoogtepunt op deze lange rondrit, nl. Gorge de la Blanche. Wel weer onmiddellijk stevig klimmen door een mooie kloof met leuke tunneltjes maar al enorm warm wegens niets van wind en volop in de zon. Een paar keer stoppen zal nodig zijn.

We klimmen langzaam verder omhoog deze mooie kloof uit en komen dan in een klein dorpje genaamd Selonnet. Omdat het ondertussen al middag is besluiten we hier even te stoppen om iets te gaan eten. Dat vinden we op het terras van Bar/Restaurant Chez Le Poète. Gelukkig voor ons is er nog een plaatsje in de schaduw want het is al serieus warm geworden. Een verfrissende salade met ham en meloen gaat vlotjes binnen. Na deze heerlijke maaltijd en onze drinkbussen terug gevuld te hebben kunnen we onze lange tocht verder zetten. Onmiddellijk uit het dorpje mogen we verder klimmen naar een echte eerste col van deze dag, nl. Col Saint-Jean, naar het gelijknamige dorpje genoemd.

Na deze kleine beklimming volgt er opnieuw een leuke afdaling tot we bijna op de splitsing met de grotere baan van vanmorgen met het mooie uitijkpunt komen. We hebben net voor deze splitsing nog onverwacht een mooier uitzicht dan deze ochtend en nemen nog wat foto's.

Aan die volgende splitsing dringt er zich een ander dilemma op: rijden we gewoon onmiddellijk terug naar het hotel of dalen we toch nog verder af naar de boorden van het meer waar er nog een kleine maar stevige beklimming ons staat te wachten? We zijn ondertussen al meer dan 5u onderweg en hebben al dik 70km afgelegd. Omdat het toch nog zo'n fantastisch mooi weer is vandaag besluiten we maar die 2de optie te nemen tegen beter weten in eigenlijk. Want als we dan uiteindelijk aan die belachelijk steile Col de Pontis bezig zijn hebben we al dik spijt. Een klim van amper 5km lang maar met een gemiddelde dat flirt met de 10% en pieken tot 12% en meer! Als je weet dat er dan ook nog eens amper schaduw is en mijn gps bijna 40°C aangeeft weet je dat het lastig gaat worden. In 'no time' zijn mijn drinkbussen dan ook helemaal leeg. Gelukkig kunnen we net over de top in het dorpje onze bussen vullen aan een kraantje. Oef, we hebben het gehaald.

Ook van hierboven hebben we weer een mooi uitzicht over het meer. We dalen langs de andere kant af en komen op een grotere baan die eigenlijk helemaal langs het meer loopt. Bij momenten nog lastig bergop en verder door op een plateau. We passeren nog een klein restaurantje La Demoiselle waar we nog even iets kleins eten en de nodige frisse drank binnen spelen. Want alhoewel we nu echt al aan de terugweg denken is het nog een heel eind tot ons hotel. Een leuke afdaling volgt weer tot aan de boorden van het meer maar dat wil wel zeggen dat we terug mogen klimmen tot op de grote baan die door de vallei naar ons hotel loopt. Dit laatste stuk is nog serieus op karakter maar na bijna 10u onderweg te zijn bereiken we na deze lange dag het hotel. We hebben tijdens deze langste rit 127km afgelegd met nog een dikke 2150hm. Moe maar voldaan ploffen we op ons bed! Slaapwel!

Ps: wij hebben de 2 lussen omgedraaid, eerst de lus met Gorge de la Blanche + Col Saint-Jean en daarna de lus met Col de Pontis!

Routeyou Track van de rit Pontis - Blanche - Saint-Jean

Strava Activity - Rit 2 Saint-Pons - Barcelonnette, Serre-Ponçon - Blanche - Saint-Jean - Pontis: 127km