Rit 2: Grand Ventron - Rouge Gazon

Na een stevig avondmaal gisteren in het restaurant van het hotel (zeer lekker) en een deftig ontbijt 's morgens (gewoon goed) kunnen we vandaag aan onze 2de rit beginnen. Het weer is weer net als gisteren, redelijk veel bewolking maar voorlopig geen regen. We kiezen om een onbekender ritje te doen met dus onbekende beklimmingen. Maar daarom niet minder mooi of uitdagend natuurlijk.

We vertrekken net als gisteren langs de korte afdaling naar Ramonchamp waar we nu op de grote baan onmiddellijk rechts afslaan en al na 5km aan onze eerste kleine beklimming van de dag mogen beginnen. De Col de Morbieux is net geen 5,5km lang met best wel wat steile stukken in. Da's al meteen stevige kost. Spijtig genoeg landschappelijk niet zo veel te zien wegens dicht bebost gebied.

Profiel Col de Morbieux

Na een kleine pauze voor wat foto's kunnen we meteen beginnen afdalen met onderweg nog 1 serieus knikje terug omhoog. Uiteindelijk komen we in een andere vallei terecht waar we een 5-tal km redelijk vlak kunnen rijden richting Cornimont. Na dit drukkere stuk slaan we weer een kleiner wegje in waar de tweede beklimming van de dag ons al opwacht. Een lange beklimming van bijna 12km naar dik 1150m hoogte. Nooit echt steil alleen de laatse 1,5km blijven rond de 8% hangen. En nu boven wel met een mooi uitzicht aan La Chaume du Grand Ventron.

Profiel La Chaume du Grand Ventron

Spijtig dus wel van het weer dat het uitzicht iets minder spectaculair maakt. Ook die Auberge op de top blijkt vandaag niet open te zijn. Anders konden we hier al even iets eten of drinken. Snel een koekje dan maar en aan een mooie afdaling beginnen. Nog voor we helemaal beneden zijn mogen we al onmiddellijk aan een volgende beklimming beginnen, nl. Col du Page. Een klein stukje maar omdat de eigenlijke beklimming lager begint. Wij doen de laatste 3km maar wel aan percentages tussen de 8 en 10%. Lastig onmiddellijk na een lange afdaling. Gelukkig op de top een naambordje dus even verpozen voor wat foto's.

Verder is hier weinig te zien laat staan iets te beleven dus gewoon snel verder over de top. En zo komen we na terug een lange afdaling weer in een andere vallei terecht. Hier in Bussang moeten we nu echt wel op zoek gaan naar iets om te eten. Zo komen we uiteindelijk bij een kleine bakkerij, La Panetière des Arcades, waar we een lekker broodje kunnen eten met als afsluiter een eclaireke natuurlijk. Nu onze magen terug voldoende gevuld zijn kunnen we de terugweg verder inzetten. Nog een 4-tal km volgen we deze vallei lichtjes bergaf tot we in Saint-Maurice-sur-Moselle toekomen. Hier besluiten we nog een laatste lange beklimming te doen naar Le Rouge Gazon. Een klim van 11km aan gematigde percentage, alleen in't midden 2 km die wat steiler zijn. Geen onoverkomelijke hindernissen.

Profiel Le Rouge Gazon

Hier op 1070m hoogte terug een weids uitzicht maar door de wolken minder spectaculair als anders. Na wat foto's terug via dezelfde weg afdalen naar Saint-Maurice-sur-Moselle. Hier nemen we terug het mooie fietspad helemaal tot in Le Thillot. Daar moeten we dan nog even de drukkere baan lichtjes bergop volgen tot aan ons hotel. Een mooie en langere dag in het zadel voor een rit van 84km en iets boven de 1900hm. Er mocht 's avonds al is een lekker dessereke bij!