Rit 2: Saint-Lambert - Javon

Vandaag dag 2  en tijd voor mijn 2de ritje hier wat verder weg. Eerst 's morgens vroeg al om brood geweest zodat de boys seffens kunnen eten. Ikzelf ga vandaag op zoek naar 2 kastelen met bijhorende klimmetjes. Vertrekken doe ik zoals gisteren achter ons huisje door het gehuchtje doorsteken en afdalen naar Lioux. In tegenstelling tot gisteren rij ik nu niet het centrum door maar ga onmiddellijk links de grotere baan volgen naar de eerste lange beklimming van de dag. Over iets meer dan 5km moet ik dik 300hm overwinnen met nog eens wat leuke haarspeldbochten in. Daarna een kleine afdaling vooraleer ik even de hoofdbaan afwijk om effectief tot aan Château de Saint-Lambert te klimmen.

Niet het mooiste kasteel dat ik al gezien heb wegens compleet vervallen en vol met grafitti gespoten. En ook nog eens een dood einde dus effe via dezelfde weg terug afdalen tot op de grotere baan waar ik mijn rondrit kan verder zetten. Hop naar het volgende château, hopelijk is dat iets mooier. Ik klim lichtjes verder omhoog door een mooi bos, lekker zo in de schaduw. Daal daarna terug lichtjes af tot ik op een andere hoofdbaan kom. Sla linksaf en mag terug zachtjes beginnen klimmen naar het 2de kasteel, nl. Château de Javon.

Dit kasteel was duidelijk in betere staat. Je kon er zelfs binnen gaan via een binnenkoer maar een grote hond kwam grommend mij tegemoet gelopen. En vermits ik verder geen personen erbij zag mij maar vlug uit de voeten gemaakt. Spijtig. Ik keer een stukje via dezelfde weg terug en blijf een lange en leuke afdaling volgen. Zo passeer ik nog langs een mini-gorge genaamd Combe de la Sigalière. Even stoppen om een paar foto's te nemen.

Ik daal verder af een stukje in omgekeerde richting van hoe ik daarstraks geklommen heb en kom terug op de grote baan richting Lioux. Deze verlaat ik nu om nog eens door het centrum zelf te rijden. En zo kom ik nog iets voor de afslag naar ons huisje terug op de hoofdbaan. Het laatste stukje naar ons huisje mag ik nog effe omhoog klimmen. Dit 2de ritje sluit ik af met 27km op de teller en net geen 600hm.